En julutmaning eller något sådant

Hittade en rolig frågelista hos MissyElliot som jag ska plåga er med. Det är helt okej om du tar den och lägger en kommentar här när du svarat på den.

 Skulle du kunna tänka dig att jobba på julafton?
Nej

 Bakar du något till jul? vad?
Ja, lussekatter, pepparkakor, rullrån och mandelformar.

 Vilket föredrar du, lussekatter med eller utan russin?
Utan! Jag tycker inte om russin. Vindruvor ska vara färska.

 Vill du ha egenproducerat julgodis eller köpt?
Numera blir det köpegodis eftersom det var min mor som gjorde godiset och hon dog för 9 år sedan.

 Knäck eller ischoklad?
Inget av det. Man ska inte blanda choklad med kokosfett. Är chokladoholic.

 Hur ser din adventsljusstake (den man tänder varje söndag) ut?

Så här:

 Som fönsterprydnad stjärna eller elljusstake?
Stjärnor i vissa fönster och elljusstake i andra.

 Vill du ha julkort med brevbäraren eller som e-post?
Med brevbäraren! Skickade iväg mina egna imorse.

 Vilka färger har ni till jul? Klassiskt röd/grön/vit? Guld/isblå?…eller vad?
Grön/röd/guld, vill dock ha vit/röd/guld

 När julpyntar du hemma?
När andan faller på och tiden finns från och med första advent. Adventsstjärnor, ljusstakar och adventsstaken kommer dock fram till första advent.

 Har varje julprydnad sin bestämda plats år ut och år in?
I stort sett.

 Vad bara MÅSTE hänga/finnas i granen?
Mina ihopsamlade julprydnader från Georg Jensen och röda kulor.

 Har du ett färgtema i granen?
Rött och guld.

 Levande gran eller plastgran?
Aldrig en levande gran inom mina väggar. Jag är allergisk och blir sjuk då.

 Hur ser din julfrukost ut?
Te och rostad smörgås och sen kaffe med eventuell kvarvarande lussebulle.

 Brukar du göra något aktivitet på julafton, t.ex. gå en promenad, spela sällskapsspel osv. ?
Julafton tillbringas hos min far tillsammans med min bror och hans barn.

 Dricker ni köpeglögg eller hemmagjord?
Köpeglögg.

 Vilken glögg brukar du dricka på jul om ni köper den?
Blossa

 Vad av dessa saker brukar ni ha i glöggen, mandel, hasselnötter eller russin?
Jag bara mandel, de andra tar både mandel och russin.

 Finns det någon frukt som är ett MÅSTE till jul?
Apelsiner.

 Vilken är din favoritjulskiva?
Just nu Robert Wells Jingle Wells.

 Vilken är din favoritjullåt?
A rockin’ good christmas från ovan nämnda skiva.

 Vad skulle du inte vilja vara utan på julbordet, vad är ett absolut måste?
Sillen och laxen

 Nämn tre rätter du lagar helt själv till julbordet?
Vad då lagar? Min kära far fixar allt. Nej, vänta, jag gör hovmästarsåsen till laxen.

 Föredrar du vörtbröd med russin eller utan?
Vörtbröd är vad man skulle kunna kalla vidrigt.

 Risgrynsgröt eller Ris à la malta?
Risgrynsgröt med massor av kanel, socker och mjölk. Mmmmmmmmmmmm

 Vill du ha dopp i grytan eller inte på julbordet?
Dopp i grytan är inget jag propagerar för. Snarare tvärt om.

 Dricker du julmust eller mumma till julbordet?
Julmust eller Jever Fun.

 Vilket är ditt bästa julrecept som du har fått av din mamma eller svärmor?
Som sagt, jag lagar INTE julmaten!

 Tittar du varje år på Kalles julafton?
Ja, men är ganska trött på det.

 Vilken snutt är favoritsnutten ur Kalles julafton?
Ferdinand

 Har du sett Karl-Bertil Jonssons jul?
Försökte en gång men den är så tråkig.

 Har ni tomte hemma?
Nej, inte nu längre sedan alla ungar avslöjade min far som tomten.

 Köper du julklappar till många?
Till alla som vi firar julafton med.

 Tycker du att det skall vara julklappar till alla eller bara barnen?
Viktigast är ungarna men jag älskar att både ge bort och få presenter.

 Tycker du att julklapparna skall vara inslagna i affären eller vill du göra det själv?
Det kvittar om affären gör det snyggt så är det okej. Det spar tid så jag kan sitta och läsa bloggar eller göra den här listan. 😉

 Färgglatt eller enfärgat julklappspapper?
Både och…

 Roligast att få i sin julklapp?
En med en tanke bakom..

 Vad skulle den ultimata julklappen vara till dig i år?
En check på 100 miljoner kronor. Vaddå? Man får väl drömma?

Jag gillar kommentarer så skriv gärna en sådan. :-D

