Tonfall

Min man har ett sätt ibland att säga/ropa mitt namn på som får en rysning att gå från svanskotan, genom ryggraden och upp till nacken på mig. När rysningen har nått nacken utvecklar sig en mycket stark vilja att vilja slå på någon. Och då företrädesvis den människa som har framkallat denna rysning. Normalt så slår jag inte människor omkring mig och än så länge har jag lyckats behärska mig. Men föreställ er att ni, väldigt ofta, hör ”BIBBI” med en kort stark, MYCKET uppfordrande och befallande ton. Vanligen är det när han letar efter något. Förlåt, innan han ens börjar att leta. Tonen i rösten säger mig ”kärringjävel, kom hit och plocka fram det jag ska ha NUUUUU!” Numera brukar jag vanligen avvakta med att ens svara eftersom han, om han orkar leta i fem sekunder, hittar det han ska ha. Om inte – to bad. En vacker dag, kan vara dåligt väder också, så kommer jag att drämma stekpannan eller något annat tungt föremål i huvudet på honom vid ett sådant tillfälle. Eller så byter jag bara namn till något riktigt långt och svåruttalat namn som han inte ens kan uttala.

Annars har jag jobbat idag också. Men nu får det vara nog. Jag kommer att ta ut två semesterdagar på torsdag och fredag. Jag tänkte att man skulle börja med en mjukstart med två dagar denna vecka. Jag måste ju vara utvilad till nästa vecka då jag misstänker att min arbetsgivare vill att jag ska vara där alla fem dagarna.

Funderar allvarligt på att plocka undan julen snart. Det är visst Tjugondag Knut nästa onsdag, tror jag, och det är ju då man ska kasta ut julen enligt traditionen. Okej, nu kastar vi inte ut granen eftersom den är konstgjord. Fast jag måste erkänna att det är frestande, då kanske jag skulle få min vita gran till nästa jul.Hmmmm, tål att tänkas på. Men vi brukar bara plocka ner den i sin kartong och ställa upp den i förrådet. Det är ganska skönt när julen väl är undanstökad. Visst, det är jättemysigt när man plockar fram allting men man tröttnar ganska snart på allt glitter, alla tomtar m.m.

Nä, nu ska jag vila lite. Det är fortfarande jobbigt att gå upp tidigt. Fast imorgon får jag sova hur länge jag vill, hoppas jag.

Jag gillar kommentarer så skriv gärna en sådan. :-D

