Vatten

Gullfoss. En bild jag tog när jag var på Island i höstas.

Här är lite intressanta vatten-fakta som jag hittade i National Geographics som kom igår.

  • Nästan 70% av jordens sötvatten är bundet i is
  • Resten finns huvudsakligen i grundvattenmagasin som vi tappar mycket snabbare än naturen fyller på dem
  • Två tredjedelar av vårt vatten används för att producera mat
  • Med 83 miljoner fler människor på jorden varje år ökar behovet av vatten om vi inte ändrar vårt beteende
  • En av åtta personer har inte tillgång till rent vatten
  • Varje år dör 3,3 miljoner människor av sjukdomar knutna till vatten
  • Handtvätt med tvål kan minska förekomsten av diarré med 45%
  • En kampanj som inkluderar ett enkelt vattenfilter har reducerat antalet fall av guineamask med 99,9% sedan 1986
  • Varje amerikan använder cirka 375 liter vatten i sitt hem
  • Flera miljoner av världens fattigaste får klara sig med under 19 liter
  • 46% av världens befolkning saknar rinnande vatten i sina hem
  • Kvinnor i U-länder går i snitt 6 kilometer för att hämta vatten
  • Om 15 år bor 1,8 miljarder människor i trakter med svår brist på vatten

Något att tänka på om du har lite tid över.

One thought on “Vatten

  1. rasmus1994

    Hej faster. Tänkte bara berätta att jag och pappa har varit på nacka sjukhus idag. Jag hade så ont i halsen som du vet. Halsfluss sa läkaren så nu äter jag medecin mot det. Pappa hälsar och tackar för att du körde oss till Roffe igår. Ha det bra.
    Rasmus & PappaBjörn

Jag gillar kommentarer så skriv gärna en sådan. :-D

