Tyck och tänk en måndag

Redan måndag och jag har inte lyckats få till ett enda vettigt inlägg på hela helgen. Så nu tycker jag att det är dags för lite tyck och tänk och det blir antagligen en del gnäll också.

Till att börja med; Det här med ”det stora bröllopet” som skulle sälja en massa prylar och göra att det inte gick att få tag på ett hotellrum eller någonstans att bo i Stockholm under den perioden. Vilken blåsning! Det finns hur många hotellrum som helst att hyra. Och de som hade tänkt sig att hyra ut sin lägenhet för fantasisummor har fått väldigt lång näsa. Det verkar som om intresset för att vara på plats i huvudstaden inte är så stort som PR-nissarna m.fl. drömde om. Jag tror att de som vill se något stannar hemma och tittar på TV för då får man se allt mycket bättre. Vi andra, som inte bryr oss särskilt, är antagligen en större grupp än de inbillade sig.

Sen skulle jag vilja att någon förklarar logiken i Sveriges straffskalor för mig. Om man t.ex. döms för grov misshandel, vållande till annans död samt misshandel får man 18 månaders fängelse. Om man däremot förskingrar fem miljoner kronor så får man 5 års fängelse. Hur, när, var, varför värderas en människas liv så lågt? Var finns logiken???

Och när vi ändå är inne på det rättsliga. Tomas Quick! Nu är han frikänd för ett av de åtta mord han tidigare har dömts för. Bevisningen höll inte för en granskning. Hmmmm. Slutsats? Tja, Tomas Quick är antagligen inte den trevligaste männískan på jorden och han har nog gjort en del konstiga saker men troligen är han ingen seriemördare. Detta leder alltså till att det springer/går omkring ett antal mördare ute på gatorna som tycker att det var jättrebra att han tog på sig deras brott. Och med tanke på polisens och framför allt åklagarens helt suveräna undersökningar så finns det väl inga ledtrådar kvar så man kan försöka få tag på den eller de som verkligen mördat. Är det inte ett helt underbart rättsväsende vi har?

Det var Mors Dag igår. Maken hade bakat en smaskig morotskaka, vi åkte och handlade en snygg blus till mig (dottern fick några toppar och en handväska också) och min far kom över och fikade. Efter det åkte dottern och jag till min mors och min svägerskas gravar med lite blommor. Jo, jag fick ett antal fina chokladpraliner från Puss & Kram Choklad också.

Jag gillar kommentarer så skriv gärna en sådan. :-D

