Slut på pausandet

Jag är tillbaka i stan igen. Pausen berodde på att jag, maken och dottern drog norrut till Foppa-land. Huset skulle öppnas, med andra ord vattnet skulle igång och städning om så var nödvändigt skulle ske. Och städningen var nödvändig. Grävlings-jäveln har lyckats gräva sig in under huset igen. Den här gången har den förstört en nygjord rabatt som brorsonen gjorde förra sommaren. Ett stort hål ner i rabatten och under verandan och vidare in under huset där den rumsterat omkring så att ett tjockt lager med jorddamm trängt upp i hela nedervåningen. Ovanpå detta förbannade damm överallt så hade vattenmätaren frusit sönder så vi hade inget vatten. Ringde vattenjouren men det dröjde några timmar innan de kom och fixade det. Vädret var dessutom uruselt. Det regnade och var kallt. Vad mer kan man begära av en fredagskväll?

Ja, ja, på lördag hade vi varmvatten och värme i huset så vi kunde städa efter vi hade inhandlat lite städmaterial. Maken dammsög, med vår urusla dammsugare som låter mer än den suger, och dottern och jag tvättade golv m.m. När städningen var avklarad så var det dags för machete och rensa upp i djungeln på tomten. Okej, maken hittade den stora ”vispan” så han körde av det mesta innan han gick över till gräsklipparen och jämnade till allt så det blev snyggt. Jag försökte fixa till det grävlingsjäveln hade ställt till med i rabatten samt rensade ogräs i jordgubbsrabatten. En tröst var att det inte regnade i alla fall men temperaturen cirklade runt 15-gradersstrecket. Ungarna i granngården är riktiga norrlänningar, de hade vattenkrig i denna kyla. Städningen och röjningen på tomten pågick lördag och söndag. Igår, måndag, så var det dags att åka hem igen. Naturligtvis hamnade vi i köerna så det tog en stund extra att ta sig genom stan.

Idag har det varit jobb som vanligt men jag har bara tredagars-vecka eftersom det är midsommarafton på fredag.

Jag tog en del kort som jag har suttit och gått igenom igår kväll och idag. Över hälften åkte i papperskorgen p.g.a. bristande kvalitét. Men ni får några här i alla fall.

Höga Kusten-bron på vägen upp i regn och dimma.

En liten talgoxe på väg till holken med mat till sina ungar. Holken hänger på en björk strax utanför ett av köksfönstren så jag satt i köket och tog bilden genom fönstret.

Rabarberblommor.

Nu ska jag lägga upp några bilder till fotoutmaningen 365 Foton 2010.

3 thoughts on “Slut på pausandet

  1. Marie F

    Jösses, brobilden är ruskigt bra. Verkligen dramatisk, cool vinkel.

    Hittade hit via Eva-Lena. Hoppas du får en fin vecka.

    /Marie

  2. Tigris

    Vackert, själv tog jag in rabarberblomma för att se hur fin den kunde bli … inte det resultatet jag väntade mig, tyvärr. Din bild däremot visar hur fin den kan bli!
    🙂

  3. anne

    Aldrig har jag tänkt på att rabarberblom är så fina i närbild!

    Ja, nog kan grävlingar ställa till det allt! Vid vårt förra hus rumstrerade grävlingarna om mest hela tiden, bökade under uthuset, gick i ide vid jordkällaren och slutligen nöp den de höns vi hade kvar strax före flytten.

    Och ändå är det rätt spännande att ha vilddjur i sin närhet.

Jag gillar kommentarer så skriv gärna en sådan. :-D

