Sommarminne

Idag när jag satt ute på jobbet en stund så satt jag och tittade upp på en underbart blå himmel med några stackmoln på. Det påminde mig om mina barndoms somrar på landet. Fortfarande i Foppaland, dock en annan by än den vi håller till i numera. Huset som var vårt sommarhus var min morfars mammas föräldrahem så vi är/var släkt med de flesta i den byn. Mina minnen är från 1960- 70-talet när vi alla låg ute på gräsmattan; jag, brorsan, mamma, pappa, mormor och så morfar i en sådan där hopfällbar solstol i skuggan vid syrénen. Saft och bullar stod på verandan i skuggan och mormor hade radion på med svensktoppen eller någon sommarpratare. Sommarpratarna hade mycket mer tid på sig på den tiden de var i P3. Då låg man där på en tunn filt och lyssnade på radion och tittade upp på den blå himlen med ulliga moln. Brorsan och jag låg och fantiserade ihop att molnen såg ut som alla möjliga saker och djur, solen värmde skönt och det luktade sommar. Jag kan fortfarande känna lukten av de där dagarna. Hmmmmmm! Jag saknar den tiden ibland. Framför allt saknar jag nästan alla som var där. Numera är det bara jag, brorsan och pappa kvar.

Hade tänkt att ta en bild på himlen med moln som illustration men när jag kom hem så såg himlen ut så här:

Inte mycket till moln att fantisera om här, inte.

One thought on “Sommarminne

Jag gillar kommentarer så skriv gärna en sådan. :-D

