Semesterrapport 100802

Dags för en liten rapport från Foppaland igen.

I fredags så var det dags för lite aktiviteter här i byn. De har en byförening och en bystuga här och de brukar ordna lite olika aktiviteter för att hålla gemenskapen igång. I fredags och lördags var det dags för det årliga hällakaksbaket. De var lite kort om folk så i år fick vi delta. Mestadels var det dottern och maken som hjälpte till medan jag gick runt med kameran och förevigade detta. Allt försiggår i två (ibland tre) gamla bagarstugor med vedeldade ugnar. Degarna görs på 10-15 liter vätska så det blir MYCKET deg. De vispar ihop den i stora kar med en visp som är ämnad för murbruk.

Här har jag trängt mig in bredvid bakbordet som befolkas av fyra trevliga kvinnor som står och knådar degbollar som strax skall förvandlas till hällakakor. Eftersom jag inte bett om tillåtelse att publicera deras ansikten så gömde jag dem.

Här ligger de färdiga skapelserna för svalning innan de ska till avdelningen för itudelning och förpackning. Låter mer avancerat än det är. Det är två människor som står i rummet intill bakningen som skär och lägger dem i plastpåsar. När jag gick omkring och fotade så blev jag, med jämna mellanrum, matad med lite nybakt hällakaka. Så otroligt gott, kan jag meddela.

Vi har minst två par med tranor som håller till i trakten. Varje gång vi åker någonstans försöker jag komma ihåg att ta med kameran med zoomobjektivet på. Oftast så ser vi inte tranorna då utan de brukar dyka upp när jag har glömt kameran hemma. Men jag har faktiskt lyckats få några bilder.

Inte en av mina bästa bilder men tranorna syns i alla fall och går att identifiera som just tranor.

Igår började sonen och jag gräva ut en rabatt för att lägga ner hinder för grävlingsjäveln att gräva sig in under huset igen. Idag fortsatte makne och jag jobbet eftersom sonen har lite sena uppstigningstider när han är ledig. Han kommer ytterst sällan ner från sängläget före tolv på dagen. Idag hann vi åka och handla samt gräva bort det mesta innan han vaknade. I denna rabatt så har det bland annat vuxit humle. Humel växer väldigt fort och brer ut sig otroligt. Det samma gäller för rotsystemet. Enligt uppgift från min bror och hans ena son så skulle detta rotsystem vara borta. Det var det INTE! Men nu är det borta från rabatten i allla fall.

Ett försök till att hindra fanstyget från att komma in under verandan. Längst bort där den grävt och gnagt sig in satte vi 2 mm tjocka spikplåtar samt en massa sten som jag försökte kila fast ordentligt bakom.

Vi köpte lite jord, gödsel och lite plantor och då blev det så här fint. Gräver han/hon upp detta så kommer jag antagligen att låna ett gevär av någon och ge mig ut på mördarturné på grävlingar. Imorgon förväntar jag mig att en av traktens jägare kommer med grävlingsfällan och ställer upp den så vi kan fånga eländet.

Det var dagen rapport. Får se om jag hinner med någon mer rapport innan vi åker hem.

Jag gillar kommentarer så skriv gärna en sådan. :-D

