Dublin – day 1

Så har det blivit fredag kväll och förhoppningsvis har jag en lugn helg framför mig. Veckan som har gått har varit lite lätt fullbokad och jag har farit hit och dit av olika anledningar. Inga sjukdomar eller så utan bara fullt upp som det blir ibland. Jag tänkte att ni skulle få en reserapport från Dublin-resan upp delad på ett par olika inlägg.

Vi börjar med dag 1.

Flygresan i sig är inte mycket att orda om. Den gick från ett Stockholm med minusgrader till plus 13-14 grader på Irland. Very nice. På flygplatsen stod en tjej med vårt firmanamn på en skylt och väntade på oss. Hon var polska eller något sådant som har bott och pluggat i Sverige men som numera bodde på Irland. Hennes svenska var väl inte den bästa. För egen del hade jag föredragit en engelsk-talande guide. Men hon var väldigt trevlig. Från flygplatsen åkte vi in till Dublin och Guinness.

I Guinness gamla bryggeri har man numera ett museum med restaurant och bar. Lunchen började med en pint Guinness.

Mättande men jag lyckades äta lite mat också efter att ha klämt i mig denna. Sedan var det dags för rundtur på museet på egen hand. Lite tråkigt så vi letade oss upp till baren högst upp i huset med utsikt över hela Dublin.

Där stod vi och njöt av utsikten med ytterligare en Guinness i handen. Strax bredvid det gamla bryggeriet ligger det nya där de tillverkar vansinniga mängder Guinness som antingen dricks upp på lokalt på Irland eller skeppas till bland annat Sverige. Lukten från detta bryggeri kändes över hela stan. Det roligaste med museet var, som nästa alltid, shoppen med alla roliga och osannolika prylar med Guinness-loggan på. Inhandlade lite souvenirer.

Efter detta var det äntligen dags för hotellet. Jag fick byta rum efter det att jag upptäckte en pågående vattenskada i badrummet. Det rann vatten från taket och ner på golvet så jag bad om ett rum med ett badrum där jag själv fick bestämma när vattnet skulle rinna. Middagen intogs på en restaurang/pub med rockmusik och god mat. Jag drack inte Guinness utan vanlig öl. Bilderna därifrån avslöjar vilka som var med så ni får inte se dem. Därifrån gick vi tillbaka till hotellet med några stopp på några trevliga pubar med irländsk folkmusik. Somnade gott på hotellet sen.

See you!
Bibbi

One thought on “Dublin – day 1

Jag gillar kommentarer så skriv gärna en sådan. :-D

