Dublin – Day 3

På lördagen var det dags för utflykt till Malahide. Malahide är ett slott och en by/liten stad strax utanför Dublin. På vägen dit stannade vi på en halvö för att kolla utsikten över havet.

En helt okej utsikt även om det var lite disigt. De hade fåglar där också och jag lyckades fånga några av dem på bild.

Till slut kom vi fram till Malahide. Det var en väldigt söt liten stad. Till skillnad från Dablin så såg det ut som om folket i Malahide  underhöll sina hus.

Slottet var lite äldre och kanske inte lika gulligt men det var åtminstone väldigt gammalt. Nej, jag lyssnade inte alltför noga så jag minns inga årtal. Det jag kommer ihåg var att familjen som byggde det hade haft slottet i sin ägo i 30 generationer. Den sista som ägde slottet var en kvinna som dog förra året.

Rundturen var kort eftersom slottet inte är så stort. Efter det åkte vi tillbaka till stan för lite shopping. Det blev inge shopping för min del för jag somnade på hotellrummet. Dock fick jag ett brutalt uppvaknande av att brandlarmet gick. Det tog ett par minuter innan jag fattade vad som var på gång. Jag försökte sniffa lite men kände ingen brandlukt så jag öppnade dörren och fick syn på en hotellanställd, typ säkerhetsnisse. Han talade om att det var ett falsklarm.

På kvällen var det dags för ett besök på en av de största turistfällorna jag har sett på länge. En pub, jag tror den hette Johnnie Fox, som låg vid Wicklow mountains. Det bussades en massa turister dit som serverades halvtaskig mat och en himla massa öl och Guinness. Ett band spelade irländsk folkmusik och i pausen så uppträdde några dansare som körde river dance-stuket. Sen gick vi ut och väntade på vår lilla buss som skulle ta oss tillbaka till Dublin. Mitt i Tempelbar så klev festprissarna av medan vi andra åkte tillbaka till hotellet för att sova. Hemresan skedde i stillhetens och baksmällans tecken.

Till sist får ni en gatubild från Dublin som visar skillnaden mellan det välmående Malahide och det nedslitna och ganska skitiga Dublin.

Så var resan slut!

6 thoughts on “Dublin – Day 3

  1. Janne Robin Hood

    Hej Bibbi,
    long time, har kikat lite ibland – fina bilder som alltid 😉 Hoppas allt är ok, sökte och fann sex BS på FB, skrev meddelande till en som jag tyckte var den enda som kunde vara du ;)))) Må bäst i höstens ljuva tid, är sjäklv nu fylld av förkylning 🙂 I övrigt – ok. Kramar, Janne ❤

Jag gillar kommentarer så skriv gärna en sådan. :-D

