Kung Bore har anlänt

Så har då kung Bore gjort sitt intåg i större delen av vårt vackra land. Här i stockholmstrakten har det snöat och blåst ordentligt hela dagen.

Det var spännande att köra till jobbet i morse för det där med snöröjning är inget man satsar på i den här delen av stan. På radion hörde jag rapporter om försenade bussar och tåg och en himla massa bilolyckor. Just den detaljen med bilolyckor förvånar mig inte alls. Trots snorhala vägar så blev jag omblåst av idioter som körde som om det var sommarväglag. Dessutom så ligger folk väldigt nära varandra så om man behöver bromsa så sitter det ofelbart ett antal nötter klistrade i nacken på en. Hur j-la svårt ska det vara att köra med ordentliga marginaler när det är sånt skitväder och vidrigt väglag ute?

Men jag måste säga att jag älskar min lilla bil och mitt körkort. Bästa vinterdäcken på och ett lugnt körsätt gör att jag tar mig fram dit jag ska. Jag slipper stå frysande och vänta på tåg och bussar som aldrig kommer eller är hysteriskt försenade. I just LOVE it. Tur att jag dessutom fick övningsköra mitt i värsta vintervädret förra året så jag inte blir förlamad nu när jag är ute och kör i årets elände.

Nu på kvällen har jag varit nyttig och rensat strykkorgen. Jag menar alltså inte att jag slängt ut allt som låg i den utan jag har strukit allt som var i den. Maken brukar få ta sina egna skjortor plus lite till medan jag tar resten. Känns skönt att den är tom för tillfället. Åtminstone tills nästa tvättomgång är färdig. Ett evighetsarbete.

Kommer ni ihåg förra vintern?

Det var en väldans massa snö och kyla då också. Vintern kommer varje år. Ingen överraskning alltså.

3 thoughts on “Kung Bore har anlänt

  1. Ama de casa

    Sen jag slutade jobba och blev hemmafru så har jag HELT slutat att stryka. Konstigt. Nu när jag har så mycket mer tid… Men det är såååå skönt att slippa 🙂

    I Sollentuna bodde vi på en såkallad C-gata. Det innebar (då i alla fall) att det skulle vara plogat inom 72 timmar. Vi det laget hade ju oftast snön hunnit smälta bort, alternativt körts ihop till isvallar som inte gick att ploga bort…

  2. Peggy

    Ja jag minns förra vintern med fasa och är sjukt rädd att det ska bli likadant denna vinter 😦 förra året kom vintern här hos oss strax innan jul så i år är den tidig!!
    Jag ska försöka att inte cykla så ofta men jag orkar inte gå med packning som jag har med mig när jag jobbar dyngspass, jag får väl leda cykeln och ha stora väskan där bak 🙂
    Ha d gott i kylan 😉
    Kramar!

Jag gillar kommentarer så skriv gärna en sådan. :-D

