Mobbing

Nu har debatten om mobbing blossat upp igen p.g.a. filmen på Youtube som visar en mobbad kille som till slut tröttnar och ger igen. Det gnälls väldigt mycket på att folk gillar den. Varför gnälls det på den saken? Jag tror att folk gillar den för att de känner med killen som ger igen. Det är väldigt många här i världen som är eller har varit mobbade och att då se när en till slut ger igen, känns nog väldigt skönt.

Det snackas mycket om att mobbarna mår sämst. Kanske är det så men jag VET att den som mobbas har ett helvete. Jag tvivlar på att den som mobbar mår lika dåligt som den som dagligen blir utfrusen, retad eller slagen. Visst, kärnan i det hela är ju frågan varför mobbar den ena men inte den andra? Orsakerna är antagligen lika många som de som mobbar. Men innan man kan ta tag i den saken måste man få mobbaren att sluta med sitt jävelskap.

När det snackas mobbing så kommer två saker upp i minnet sedan min egen skoltid på 70-talet. Den ena är en kille vi hade i klassen som blev retad/mobbad. Varför? Han var visserligen finne men vi hade flera finnar i klassen och de blev inte retade för det. Den här killen hade stora glasögon som förstorade hans ögon enormt men jag tror inte det var orsaken heller. Han var däremot väldigt intelligent och hade ett superminne. Hans stora intresse var fotboll. Och vi snackar STORT intresse. Han hade pluggat in varenda match som spelats med spelare, målgörare, passare m.m. Vi brukade fråga honom om detaljerna i någon match för 30 år sedan och han kunde rabbla upp laguppställning, målgörare, passare, tränare och mycket mer. Idag skulle jag nog påstå att grabben hade ett lättare drag av autism. En dag blev tråkningarna för mycket även för den här gossen så han plockade upp en stor sten och kastade efter sina plågoandar. De hann undan men de slutade faktiskt att reta honom och han fick gå för sig själv i lugn och ro.

Den andra saken är en grej från femte klass när de populära tjejerna i klassen bestämde sig för att alla tjejer i klassen skulle genomgå en veckas mobbing. Jag kommer ihåg att jag inte stod ut med att se det så även om jag var rädd så ställde jag mig alltid med den som de hade bestämt sig för att mobba. Den veckan som de hade bestämt att det var min tur gick jag inte ens dit. Upplösningen av det hela kommer jag inte ihåg men jag vet att jag mådde skitdåligt under den perioden även om det inte var mig de mobbade.

One thought on “Mobbing

Jag gillar kommentarer så skriv gärna en sådan. :-D

