Historieberättande

För länge sedan så satt människor samlade runt elden och berättade historier för varandra. Det var både påhittade och verkliga historier. Ofta var det ju så de yngre fick lära sig sin historia. Men jag tycker att det låter mysigt att samlas och lyssna på en bra story.

Senare när böckerna hade kommit så samlades många familjer på kvällen och så läste mamma eller pappa högt ur någon uppbygglig bok. Nu för tiden verkar traditionen att berätta/läsa historier bara leva kvar i att vi läser sagor för våra barn.

Jag hade en diskussion med sonen i bilen igår. Han hade suttit och översatt en keltisk historia till engelska och hade då också kommit att tänka på hur dessa historier förr fördes vidare vid elden. Och han tyckte det verkade ha varit så mysigt att sitta där vid elden och lyssna. Det där poppade upp lite då och då under kvällen i mitt huvud. Varför kan man inte göra något liknande idag? Nu sitter alla vid sin dator, sitt tv-spel eller TVn, oftast för sig själv. Man skulle samla familjen en kväll i veckan, t.ex. lördag, tända ljus, brygga en kanna te, ha något gott att tugga på och så läser någon av oss högt ur en intressant bok. I mitt huvud har jag döpt det till Story-night. Jag tycker det låter jättemysigt. Framför allt nu när det börjar bli mörkt ute och TVn behöver ju inte styra livet hela tiden.

Försökte lansera min idé för dottern för en stund sedan. Hennes reaktion? ”Guuuud vad tråkigt! Det finns ju TV som berättar historier nu för tiden”. Det föll alltså inte i god jord hos henne. Vi får väl se om jag lyckas med sonen och maken.

Återkommer och berättar hur det gick.

One thought on “Historieberättande

Jag gillar kommentarer så skriv gärna en sådan. :-D

