Var finns jag?

Familjen satt och tittade på senaste Pirat-filmen med Johnny Depp och helt ärligt är jag inte särskilt förtjust i de filmerna även om jag gillar herr Depp. Så jag tog min dator och gick upp och satte mig i sängen. Snart så visade det sig att det är repor i dvdn så maken och ungarna började gapa på varandra där nere. Och jag orkar inte ens bry mig.

Innan jag gick upp och satte mig så upptäckte jag att naturgodiset jag köpte till MIG för att ha på jobbet under kommande vecka redan var påbörjade och påsen trasig. Just nu har jag enorma problem med mitt matsmältningssystem. Bland de få saker som jag inte får ont i magen av är yoghurt (också inköpt) och nötter i lagoma mängder. Gissa om jag blev sur. Mycket eftersom jag inte har någon egen bil för att åka och köpa nya under lunchen imorgon.

Det känns väldigt mycket som om jag knappt finns i den här familjen längre. Åtminstone är jag och mina prylar inget som man tar någon som helst hänsyn till. Sitter jag på muggen så kan man ge sig fan på att någon öppnar dörren och ska fråga något. Att låsa dörren när det bara är famljen hemma ska man inte behöva. De ska lära sig att visa hänsyn. Råkar jag prata i telefon så är det ALLTID någon som bara måste säga något till mig just exakt då. Sitter jag och skriver i bloggen, på Fb eller läser bloggar så sätter sig någon bredvid och vill kolla vad jag gör. Att jag skulle vilja ha något som bara är mitt privata finns det liten förståelse för. Inte för att saker är hemliga utan för att få ha någon slags känsla för att jag faktiskt är en egen person.

One thought on “Var finns jag?

  1. tantmarit

    Kära du, jag känner så väl igen mig, sådär hade jag det under flera år, trodde jag skulle bli knäpp/helgalen till sist!
    Det blev inte bättre före jag helt sonika gick i strejk, jag talade MYCKET TYDLIGT om vad jag tyckte, fast lugnt, för ingen lyssnar om man gapar och har sig!!!
    Jag slutade plocka efter dem, jasså, inge rena kläder? Har du lagt smutstvätten i tvättkorgen, jasså inte det. Sorry, jag är upptagen med annat just nu!
    Jasså? Skall du på utflykt I DAG OCH HAR INGET ATT HA MED DIG? Det borde du ha talat om tidigare, du får ta en macka och en banan! Barn dör inte av svält i Sverige lilla vän.
    JASSÅ, har du tappat dina vantar, då får du gå utan tills det att jag känner för att köpa nya eller också får du försöka hitta de tolv andra paren du har tappat senaste veckorna…!
    Samtidigt så kunde jag (helt öppet) ta av lördagsgodiset som altså INTE var mitt, jag hällde i mig sonens läsk (sparade en klunk) och ryckte på axlarna när han blev galen och svarade att: det stod inget namn på den!!! Störde när han spelade dataspel osv. Det tog bara ett par veckor, så hade familjen fattat: VISA HÄNSYN ELLER TA KONSEKVENSERNA!
    Jag menar inte att vara nedlåtande eller så, tro för all del INTE det, utan vill bara säga att DU har (minst) lika stor rätt att få ”egentid” som de andra, DU har (minst) lika stor rätt som övriga familjen att få ha dina saker ifred!
    MEN. Du måste KRÄVA respekt, för om inte DU gör det, vem skall då göra det åt dig? Om du inte tydligt visar vad du behöver/talar om hur du VILL ha det, hur skall de då veta?
    Man kan tycka att andra per automatik borde veta/fatta att man vill ha sina saker ifred osv. men så är det ju tyvärr INTE, utan man måste visa/tala om hur man vill ha det OCH dessutom tala om VARFÖR. Du kan tyvärr inte ta för givet ATT de fattar, det är din sak att tala om det, upplysa dem om att du har FAKTISKT också behov!
    Några återfall fick vi, men inte många och jag tog tag i det på en gång istället för att låta de spåra ur. Påminde bara om den gången jag gick i strejk, om de ville ha tillbaka det kanske?
    NÄ, det var det ingen som ville, också plockades disken in i diskmaskinen, kläderna upp från golvet osv efter att jag först hade hotat med att komma med en svart sopsäck och SLÄNGA allt visserligen, men det fungerade för då visste de att bakom mina ”hotelser” låg det allvar, jag menade vad jag sade, shit, lika bra att plocka upp efter sig…

    LYCKA TILL, det behöver du, men det går, jag lovar!

    PS: jag kan vara strejkvakt, hehe. 😛

Jag gillar kommentarer så skriv gärna en sådan. :-D

