Hur det började

Först vill jag hälsa Anette välkommen. Jättekul med nya läsare och jag blev verkligen stolt när du skrev att jag är en inspiration för dig. Du undrar hur länge jag fotograferat. Min första systemkamera köpte jag 1981 när jag fick en tusenlapp av min farfar. Han dog strax efter. Men mitt fotointresse började mycket tidigare än så. Jag var med mina föräldrar hemma hos några av deras vänner. Herrn i huset gillade att fotografera och visade en del av sina bilder. Dia-bilder. En bild etsade sig fast hos mig. Det var ett maskrosfrö som låg på en rälsskena. Min tanke var direkt att ”en sån bild ska jag också ta”.

För ca femton år sedan köpte jag mig min första Nikon-kamera – en F65. Analog med film. 2008 fick jag en digital system-kamera – Nikon D80 – i julklapp av min älskade man. Och sedan dess har jag fotograferat en himla massa. Jag älskar det här med att man kan ta hur många bilder som helst och sedan bara radera de som inte blir bra. Viss skillnad mot när jag fotograferade med film. Då fick man ju vänta hur länge som helst (tyckte man) innan man fick se bilderna. Nu har jag precis fått en Nikon D3X av maken plus några objektiv. Gissa om jag är glad. Fördelen, eller nackdelen, med min nya kamera är att det finns inget automatläge (vad jag har hittat än så länge) så nu måste jag bestämma alla inställningar själv. Back to basic och de gamla kunskaperna.

Jag fotograferar alltid i RAW-format och ”framkallar” i Abode Lightroom. Mestadels blir det att jag beskär lite, rätar upp ev. sneda gorisonter, ökar kontrasten och sen sparar i jpg-format.

Min rekommendation vad gäller fotograferande är att ha med kameran så ofta som möjligt och prova sig fram. Ta massor med bilder med olika inställningar.

Lycka till!

3 thoughts on “Hur det började

  1. Ama de casa

    Jag går aldrig utanför dörren utan kameran. Men jag har ju en sån där liten, idiotsäker sak 🙂 Jag fotar på det mesta som rörs eller sitter stilla. Sen får Anders rensa när han lägger in bilderna på vår ”huvuddator” 🙂

  2. Britten Asplund

    Hej Bibbi!

    Roligt att få läsa om ditt fotograferande och vad du använder för utrustning och program. Underbar present du har fått 🙂 Kan tänka mig att du blir ännu mer sugen att fota nu med den. Tittade på dina fyrverkeribilder och dom är jättefina, som alltid.

    Kramar till er!

Jag gillar kommentarer så skriv gärna en sådan. :-D

