Läskig typ

Jag har suttit och läst rättegångsreferaten från rättegången mot Anders Behring Breivik.

Jag måste säga att jag är helt fascinerad av hur en människa kan tänka och säga sådana saker som han gör. Det känns som han inte är från den här planeten ens. Jag kan bara inte förstå hur han tänker. Skulle vilja krypa in i hans hjärna och se hur hans trådar är kopplade. Eller inte kopplade. Hur kan en människa vara så totalt okänslig? Om han hade vuxit upp i en krigszon eller under vidriga förhållanden så hade jag kanske haft en något större förståelse men han har ju vuxit upp under ”normala” förhållanden. När han i dag berättade lite om hur han sköt på ungdomarna på Utøya med minst tre skott per människa för att verkligen se till att de dog så var han helt lugn och iskall.

Tidigare har han vägrat svara på frågor som rör hans påhittade riddarorden och den grupp han inbillar sig att han tillhör. Men det är klart att det är svårt att berätta om sina fantasier. Hans hjärna måste vara mycket, mycket sjuk. Att sedan två olika psykiatriker-team har kommit fram till helt olika diagnoser på honom är också fascinerande. Men man behöver bara lyssna/läsa på det han säger för att konstatera att han inte är riktigt frisk i skallen. Tyvärr tror jag att han är en intelligent människa men det har slagit över.

Hoppas att han döms till det straff de har i Norge som kallas förvaring. Då kommer han att sitta inlåst resten av sitt patetiska, psyksjuka liv.

4 thoughts on “Läskig typ

  1. anette

    Att han har någon form av störning är ju helt klart. Men det som skrämmer mej lite är att all denna publicitet är ju något han vill ha. Samtidigt som man inte kan vara tyst om det och låta bli att skriva om händelsen så ger man honom tillfredsställelsen att få bli publicerad. För i hans förvridna hjärna så ser inte han de negativa orden som vi andra ser dem.

  2. Anki

    Du känner precis som jag! Att kunna få ta del av hur han tänker och känner. Undrar om det finns någon som alls kan komma honom in i det innersta?
    Att de flesta blev så upprörda över första diagnosen när han förklarades otillräknelig förstår jag heller inte. det är ju det bästa för som sagt…då får han sitta på livstid och kommer inte ut. Dessutom är det det värsta som kan hända killen…han blir nedvärderad och kränkt och det är bättre än att han ska få maxstraff på 21 år och ha äran kvar (i hans tänkesätt)
    Han är definitivt inte frisk!

Jag gillar kommentarer så skriv gärna en sådan. :-D

