Fototriss del 180: Gammal

Dags för Fototrissen igen. Den här veckan är temat Gammal.

Jag kom genast att tänka på en kokbok jag har ärvt efter min mormor. Kokboken ärvde hon från sin mamma (min gammelmormor) som var från England och den är helt tydligt inköpt på Selfridges i London. Tryckåret är 1911 så boken är 101 år gammal så jag tycker den lätt kvalar in på veckans tema.

Första bilden är på omslaget. När man öppnar boken så hittar man reklam för fireproof china som antagligen såldes på Selfridges. Nästa uppslag innan sjäva recepten kommer så visar de en bild på hur man kan duka fint med prylar från varuhuset. Som sagt, 101 år gammal reklam.

Vill ni se fler tolkningar på temat så klicka in på Helenas Fototriss-sida.

 

16 thoughts on “Fototriss del 180: Gammal

  1. Lisbet

    Dessa gamla böcker är helt fantastiska.
    Tänk att någon fler hållit i boken, vänt blad och läst den. wow…
    Ha en skön vecka

  2. Anki

    Vilken fantastisk kokbok och vilken stolthet och ära att få äga den. Den ska du vara extremt rädd om och låta gå vidare till din dotter…eller son 🙂

  3. Marit Johansson

    Så läckert att ha en sådan gammal kokbok. Jag vet att jag bläddrat i en svensk kokbok från 40 eller 50-talet, där stod det små tips t ex att det var bra för figuren att röka, man skulle då inte äta lika mycket… man hade väl ingen aning om hur farligt det var, ja det är i alla fall roligt att läsa i gamla böcker!

  4. Pialotta

    Åh hur roligt som helst att ha den i dina ägor förstår jag.. riktigt passande till veckans tema.. Att jag inte tänkte på det, har oxså en hel del gamla kokböcker från Dåtiden ..

Jag gillar kommentarer så skriv gärna en sådan. :-D

