En dag i bildens tecken

Sitter i soffan och har gått igenom bilderna jag tog tidigare idag.

På förmiddagen var det dags för återbesök hos optikern med dottern. Vi var lite tidiga så vi tog en snabbfika. Mitt emot fiket så stod en annorlunda tandemcykel.


Smart lösning när man vill ha koll på sitt barn när man är ute cyklar.

Vid lunchtid så åkte vi (jag, dottern och maken) in till Fotografiska museet.  Vad konstverket, som står framför ingången, ska föreställa tänker jag inte ens kommentera.

I går invigdes en utställning med Christer Strömholms bilder och de har också en utställning med Sally Manns bilder. Fast vi började med lunch i restaurangen. Mycket god mat där. Min lunch blev en stor smörgås med bl.a. fjordlax, skivad färskpotatis och en smaskig röra. Den mättade så mycket att jag inte har ätit någon ordentlig middag.

Det var kul att se dessa berömda fotografers bilder. Inte alltid vackra utan snarare intressanta. Okej, Sally Mann har en del bilder som jag inte riktigt gillar. Varför man åker och fotar på ett ställe där de utbildar rättsmedicinare och därför lägger ut döda kroppar så de kan studera olika stadier i nedbrytningen av kroppen, förstår jag inte. Och en bild på tre kvinnor, en mor och två döttrar tror jag, som står nakna på ett berg och kissar har jag väldigt svårt att förstå. Strömholm var otrolig på naturliga porträtt. Nästan alla hans bilder är kontrastrika och mycket svärta i dem. De flesta bilder på museet var i svartvitt.

Mina bilder är i färg och inte så mörka. Så här är några av de bilder jag tog från kajkanten utanför museet på vår vackra huvudstad.

One thought on “En dag i bildens tecken

  1. Anki

    Vilken läcker tandemcykel…skulle jag gärna ha i min ägo. Kul att gå på utställningar ibland, speciellt när man har temat som intresse. Jag tänker inte heller kommentera konstverket 😀
    De övriga bilderna var storslagna och jag tycker mig se Grand Hotell där. Mitt favorithotell i Stockholm…
    Kram hela dagen!

Jag gillar kommentarer så skriv gärna en sådan. :-D

