Snart har vi varmt vatten hoppas vi

Fullt ös, medvetslös.

I förrgår kväll upptäcktes det att vår varmvattenberedare hade slutat utföra sin uppgift – värma vatten. Då är det en himla tur att man jobbar i byggsvängen och har kontakter. En av våra underbara rörisar lyckades fixa fram en ny och få den hemkörd till oss. Tack N. De som körde ut den var ju vänliga att ställa av den INNANFÖR grinden i alla fall. En varmvattenberedare väger väldigt mycket kan jag meddela er som inte har försökt flytta på en sådan tidigare.

Jag mådde inte så bra i går eftermiddag utan somnade och sov några timmar. Detta ledde till att vi sköt upp inkopplingen till idag. Maken och sonen lyckades dock få in den nya beredaren i huset. Inte för att jag tror att någon springer och stjäl sånt men det vore väldigt snopet att upptäcka i dag att någon snott den eller pajat den.

I dag var det då dags att tömma den gamla och släpa ut den samt släpa in den nya i ”badrummet”. Visade sig vara inte en helt lätt uppgift. Det var ett handfat och en dörrkarm i vägen. Handfatet böjdes bakåt, dörr avhakas samt dörrkarm fick nedmonteras (slås ut). Allt detta sker medans dottern och jag är och handlar. Maken och sonen arbetar ihop utan att slå ihjäl varandra. Framsteg! De höll just på att släpa ut den gamla beredaren när vi kom hem.

Då var det dags att få in den nya. Först ned från lastpallen den stod på/i. Jag orkar inte gå in på alla detaljer men helt plötsligt står sonen och jag och håller skiten utan stöd. Jäkligt tungt. Tur att sonen är stark. Till slut får vi in den på plats och skall koppla in vattnet. Gick inte! Gamla rör och nya prylar behöver särskilda kopplingar för att gå ihop. I väg till byggvaruhuset och handla. Som tur var insisterade jag på inköp av gängtejp (eller hur det nu stavas). Efter mycket om och men samt en del svordomar så lyckades vi få ihop allt. Sen stod det i installationsanvisningarna att man skulle fylla den innan elen kopplades in.

Maken kollade lite på elen medans. Fungerade inte bra. Erfarenheten inkallades, det vill säga min far. Beredaren tömdes. Varför kommer jag inte ihåg just nu men det var visst nödvändigt. Elen ville inte fungera ändå. Elektrikern, och tillika min svåger, som kopplat in all el hos oss är bortrest. Jippi! Faderskapet gick hem och kom tillbaka. Maken lyckades till slut lista ut att hans lillebror hade kopplat lite kors och när väl den saken var utredd så slapp vi fler kortslutningar med följden att jordfelsbrytaren löste ut. Nu, mina vänner, är den nya varmvatten beredaren på plats med inkopplat vatten och el och står värmer vatten. Hoppas vi.

Efter allt detta så åkte maken och jag i väg till kyrkogården och satte ljus på min mors och svägerskas gravar. Det var otroligt vackert där.

Nu dags för soffhäng!

One thought on “Snart har vi varmt vatten hoppas vi

  1. Anki

    Jag blir helt slut av att bara läsa om eländet 🙂 Tur att du har en soffa att vila i. Sov gott inatt och ett hopp om att magen är lugn!
    Kram!

Jag gillar kommentarer så skriv gärna en sådan. :-D

