Nattliga tankar om bantning

Klockan är snart halv tre på natten och här sitter jag och kan inte annat. Tarmkramperna har gett sig tack vare antibiotikan och kortisonet men gallan har börjat spöka igen så jag tog en Spasmofen för några timmar sedan. Tyvärr har den medicinen börjat göra att jag inte kan koppla av på ett par timmar och det i kombination med en make som är förkyld och snarkar värre än vanligt gör att jag sitter i soffan istället för ligger i min sköna säng. Jag tycker inte att det är någon bra idé att ligga bredvid honom och reta upp mig och fundera ut bästa sättet att få honom att sluta, vilket brukar betyda sparka på honom, hälla vatten i örat elelr trycka en kudde över nyllet på honom. 😉

Men det var inte för att gnälla som jag gör ett inlägg nu. Jag tänkte ta upp det här med dieter och bantning. För ett par veckor sedan satt jag och tittade lite på något av alla dessa debattprogram där bland annat Katrin Zytomierska deltog. Okej, jag har inte så mycket till övers för henne och hennes debatteknik för LCHF-dieten men hon blev väldigt på hopppad från alla håll i en mycket ensidig debatt. Jo, jag tror att det var en människa där som faktiskt var lite mer nyanserad än de andra.

Men det jag tycker är lite läskigt i hela bantningsdebatten är just det här fanatiska. Det finns ju så många dieter och olika sätt att banta/gå ner i vikt på och alla är ju övertygade att deras väg är den Enda Rätta! När ska dessa fanatiker inse att alla människor är olika. Jag är helt övertygad om att det inte finns en enda diet/sätt att leva på som fungerar för alla.

Till att börja med så tror jag inte på att banta. Om man bantar så slutar man äta en del saker och börjar äta en del andra saker – ett tag. Sedan när målvikten är uppnådd så återgår man till de gamla vanorna och går upp igen. Om man ska få behålla vikten så finns det egentligen bara ett sätt. Ändra födointag och rör på dig. Och eftersom vi alla är olika så funkar olika saker. En del kör på LCHF, andra utesluter fett och/eller socker m.m. Min åsikt är att om det funkar för dig och du mår bra så kör på men sluta försöka frälsa alla andra. Visst, tipsa gärna, det kan ju fungera för den du försöker övertyga men inse att det finns fler vägar att gå.

Sen kan man göra som jag och åka på någon jävla tarmsjukdom som göra att man rasar i vikt. Jag hade hellre gått ner i vikt på normalt sätt via mat och träning.

Jag gillar kommentarer så skriv gärna en sådan. :-D

