Det här med välgörenhet

Jaha, då sitter jag här igen och kan inte sova så då får det väl bli lite bloggning.

Jag tänker sticka ut hakan och ta upp mina tankar om det här med välgörenhet och tiggeri av pengar från diverse välgörenhetsorganisationer. Det är lite olika saker som jag stör mig på.

Det är väldigt många olika välgörenhetsorganisationer typ Bröstcancerfonden, Världens Barn, SOS barnbyar, Plan, Amnesty, Greenpeace och många, många fler som vill ha våra pengar hela tiden. Hösten är ju verkligen deras högsäsong med alla insamlingar och galor. Allt eskalerar under december då radio- och tv-reklamen fullständigt bombarderar en med filmer på, framför allt, ledsna barn som lever under vidriga förhållanden. Allt för att ge dig dåligt samvete för att du lever i Sverige, snart ska fira jul och kasta bort dina pengar på en massa mat och julklappar istället för att ge dem pengarna. Du  har det så jävla bra så du borde ha råd med att skänka från 100 kronor och uppåt så att ett värnlöst barn kan få ett mål mat, utbildning, vatten, medicin m.m. Tänk efter. det skulle inte vara några som helst problem att skänka bort allt man tjänar och lite till, till alla som vill ha ett bidrag och själv hamna på listan över behövande.

Mitt problem är inte välgörenheten i sig. Tyvärr behövs den alltför väl. Det finns åt helvete för många ungar ute i världen som inte ens har det mest basala i sin vardag och som dessutom får uppleva saker som vi inte ens kan drömma om av vidrigheter. Naturkatastrofer som leder till svält, krig och korrupta regeringar är en stor del av problemet.

En av de saker jag vänder mig mot är att det spelas så otroligt på vårt samvete för att vi inte har det lika taskigt. Varför ska jag känna mig skyldig för att jag är född här och inte där? Självklart skulle jag vilja hjälpa varenda unge där ute. Alla barn borde få växa upp med sina föräldrar som älskar och skyddar dem, mat på bordet, tak över huvudet och utbildning. (Heja Bill Gates och hand fru. De har de ekonomiska medlen och gör mer än hela USA vad gäller att hjälpa. Eloge till dem.) Men varför ska jag må dåligt för att jag lever i välmående Sverige?

En kan inte göra allt men alla kan göra något men sedan blir det stopp. Jag vet inte vilken eller vilka organisationer som det går att lita på. Jag trodde tidigare att Röda Korset var en bra organisation som fick fram hjälpen utan alltför mycket svinn i kassan. Men sen kom det ju fram att någon eller några chefer ansåg sig behöva pengarna mycket bättre än dessa utsatta ungar. Och RK är ju inte ensamma har man ju märkt efter alla olika skandaler som det skrivits om.

Det ringer en hel del olika föreningar och organisationer till jobbet och tigger pengar också. Då brukar min kollega och jag roa oss med att försöka kolla upp hur mycket av det man skänker som verkligen kommer fram till de som behöver det. Det, mina vänner, är oftast en mycket sorglig historia. Väldigt ofta visar det sig att förhållandet mellan det man skänker och det som verkligen går till det de säger är väldigt ojämnt. Frågar man den som ringer så vet de oftast inte men om man lyckas få tag på lite siffror så är det inte ovanligt att någonstans mellan 10-30% går till ändamålet. Resten äts upp av alla omkostnader och då vanligen ersättningar till någon eller några chefer. Om jag skänker pengar till en välgörenhetsorganisation så anser jag att minst 70% av summan kommer fram till de behövande. Inte att 70% av  går till feta chefer i Sverige, feta och korrupta regeringar eller militärer i mottagarlandet.

Men hur ska jag veta att pengarna går dit de ska?

De föreningar som jag hittills har stöttat och nästa litar på är Bröstcancerfonden, Cancerfonden, Amnesty, Vi-skogen och Läkare utan gränser. Jag vet inte om det är rätt heller. Förvirringen är total!

One thought on “Det här med välgörenhet

  1. Anki

    Jag litar väldigt lite på välgörenhet men de du räknat upp är väl mera seriösa (vill jag tro) Jag ger sällan eller aldrig men då och då gynnar jag cancerfonden, de dövas riksförbund (har kollat dom) och Läkare utan gränser.

Jag gillar kommentarer så skriv gärna en sådan. :-D

