Vintern är inte över

Tja, Juniorkronorna förlorade finalen. Okej, de tog VM-silver men just då kändes det verkligen mer som att förlora guldet än att vinna ett silver. Men det är helt okej det också nu när man vant sig.

Och den där våren lär vi nog få vänta på. I morse när jag åkte till jobbet så vräkte det ner stooora snöschok från skyn. Det var snorhalt och svårt att se någon längre sträcka framför bilen men det var bara att anpassa sitt körsätt och ta det lugnt. Tyvärr så blev tydligen en massa människor här i stan  överraskade av att det helt plötsligt började snöa häftigt mitt i vintern för radiorapporterna om olyckor duggade tätt hela morgonen. Lustigt att folk inte kan ta det lite lugnt och hålla avstånden ens i så uruselt väder. Jag menar, vi bor ju faktiskt i Sverige och vinter är inte en helt obekant årstid här. Den har för vana att dyka upp ganska exakt en gång om året, vanligen under vinterhalvåret då. Att det då brukar ramla ned fruset vatten från himlen tillhör också vanligheterna samt att temperaturen ramlar ner under noll grader. Följden brukar bli vinterväglag = HALT. Det är därför någon vänlig själ uppfann dubbdäcken så att man skulle kunna köra på snö och is. Men, och detta är ett viktigt men, man kan INTE köra som om det vore torra sommarvägar bara för att man har vinterdäck på.

Stockholmsbilisterna är urusla på att hålla sig till hastighetsgränserna samt att de ligger väldigt nära framförvarande bil. Den vanan blir ännu farligare på vintern när bromssträckan blir ”aningen” längre. De klarar inte ens att stanna på två meter på torra sommarvägar så hur i helsike tror det att de ska kunna stanna på två meter på is?

Sen har vi en annan intressant sak så här års. Det är ju mörkt ganska stor del av dygnet nu och det är många som rör sig ute när det är mörkt. Är det någon som hört talas om reflexer? Jag har en reflex hängande på min handväska och en i jackfickan som hängs ut när jag kliver utanför dörren. Jag tycker det är läskigt att som bilförare närma mig ett övergångsställe när det är mörkt. Jag försöker spana så mycket det bara går efter fotgängare och väldigt ofta så står det en människa som vill gå över och som man inte upptäcker förrän man är nästan framme vid övergångsstället. Då är det bara att tvärnita för de är ofta redan på väg att gå över. Kan bli ganska svårt att stanna om det är isigt. Jo, jag brukar släppa gasen när jag ser att det är ett övergångsställe längre fram. Men om denne någon hade haft en reflex på sig så hade man ju sett människan på mycket längre avstånd. Reflex är en billig livförsäkring!!

Så var jag klar med dagens gnäll och moralkakor.

I övrigt så börjar jag få en otrolig fotoabstinens. Jag hoppas att det ska bli okej väder och att jag ska må hyfsat till helgen för då tänker jag ta en promenad MED kamera. Kom just på att jag borde investera i ett par täckbyxor så man slipper frysa om/när jag kravlar omkring i snön efter fina snörformationer eller annat kul att fota.

Nu tror jag att jag ska försöka gå och sova. Klockan är 0:45 och väckarklockan ringer 06:00. Jag fick gallkramper förut och tog en Spasmofen som gör att jag sitter här vid denna okristliga tid och bloggar i stället för att sova. Men jag har lärt mig under det senaste året att jag klarar mig på några få timmar sömn. Massor med kaffe så klarar man sig genom dagen efter. Det funkar till och med att bara sova några timmar under flera nätter i rad. Förr eller senare säger kroppen ifrån och då brukar jag få sova nästan en hel natt. Underbart!

One thought on “Vintern är inte över

  1. Anki

    Jag har själv inte körkort men nog har jag sett hur ”idioterna” kör på vinterväglag. Tydligen tror dom att det är samma sak som att köra på barmark 😛 Min gubbe är vansinnig av ilska ibland då han själv är yrkeschaufför och ser hur dumt de flesta beter sig. Angående reflex så tycker jag att det ska vara lag på det också. Så viktigt att sätta på ungarna reflexer och då borde man som vuxen för böveln ha vett att ha det själv!

    Jag tillhör de som sover lite och klarar mig. Liksom du påpekar så säger kroppen ifrån.

    Nu ska jag ta ut min fiskgratäng från ugnen och sen gå ut en stund…

Jag gillar kommentarer så skriv gärna en sådan. :-D

