En diagnos

Så ringde då läkaren imorse. Crohns sjukdom blev domen.

Under samtalet försökte jag få honom att erkänna att alla konstiga biverkningar jag har beror på kortisontabletterna men det ville han inte gå med på. Om en patient rapporterar biverkningar till en läkare, varför tar han en inte på allvar då? Knäppgök. Att jag dessutom fått gallbesvär av skiten hade heller inte med saken att göra, enligt honom, och man kan inte göra något åt det nu. Att jag skulle få Spasmofen mot gallkramperna var otänkbart då det kunde göra mig beroende samt trigga igång inflammationen i tarmen. Om det inte har gjort det under nästan ett års tid, utan hjälpt mig slippa åka in på akuten, så kan man kanske ta det i beaktande. Nej, då skulle jag hellre ta pling-plong-taxi till akuten och få en Voltarenspruta när jag får ont. Vilket sker ett par gånger i veckan. Ja, jag känner verkligen för att ta ambulansen till akuten ett par gånger i veckan och tillbringa ett halvt dygn åt gången där. Airhead!

Men nu ska det tas en himlans massa fler blodprover, jag ska vaccinera mig mot än det ena, än det andra och så skrev han en remiss för att göra ytterligare en koloskopi under narkos. Sen skulle jag få äta någon jäkla immunnedsättande medicin. Innen dess så skulle jag bli tilldelad en sköterska som skulle hålla någon jäkla information om medicinen. Hon ringde nu på eftermiddagen och tyckte att jag skulle komma dit på info så snart som möjligt och undrade när jag hade tid. Jag talade om för henne att det hade jag inte och då gick det helt plötsligt att skicka informationen på posten samt skicka provremisser elektroniskt.

Jag har försökt att läsa in mig på Crohn sjukdom och helt ärligt så tycker jag inte att särskilt mycket stämmer in på mig. Men det lär väl visa sig.

3 thoughts on “En diagnos

  1. Anki

    Just precis! Avlägsna gallan innan man börjar laborera med allt annat. Jag tycker man ska beta av en sak först sen får man ta ställning till det andra om det fortsätter.

  2. Bibbi Inläggets författare

    Jag tycker det är helt förkastligt av en läkare att rekommenderar att man ska åka in till akuten så fort man får ett gallanfall om det finns en medicin som hjälper. Om jag inte har utvecklat ett beroende på nästa ett år så tror jag inte att jag gör det nu heller. Mer än beroendet av att få lindring vid anfallen. I övrigt så gillar jag inte hur man mår med torr mun, luddigt huvud och allmänt knäpp men jag tar det mot smärtlindring och kramplösandet.
    Och den här jäkla immunmedicinen som han tänker ge mig känns inte bra den heller. Jag känner mig tveksam till hela diagnosen då inte mycket stämmer när man läser om sjukdomen. Att jag gått ner mycket i vikt de senaste åren har snarare med att göra att jag faktiskt har lagt om kosten och rör på mig mer. Jag har inga diarréer eller blodig avföring. Det enda som man eventuellt kan sätta i samband är just tarmkramperna men de kan ju, som du säger, bero på något annat.
    Jag skulle vilja att de tog bort gallan först och kollar vad som händer. Jag kanske blir bra, vem vet. Men i stället för att peta i en en massa kemiska preparat så kan man ju först kolla andra vägar.

  3. Anki

    Pappa får heller inte mer Spasmofen utskrivet för att det är starkt beroendeframkallande men vad gör man? Sen måste jag säga att det måste vara en dåligt påläst läkare som inte fattar vad kortison gör med kroppen och vilka biverkningar man kan få. Jag har ätit det så många gånger och min reumatolog är ytterst försiktig med utskrivning just på grund av biverkningar. Fan så jobbigt att åka in och ut på sjukhuset då! Tänk också på att vara försiktig med vaccinerna som han föreslår…det kan göra mer skada än nytta. Även den immunnedsättaande medicinen är jag tveksam till men så har jag bara dåliga erfarenheter av de flesta mediciner. Blir man bättre i grundsjukdomen så får man något annat jävla fel…i vissa fall värre. Suck!
    Jag tycker du ska avlägsna gallan och sen kan du värdera vad som är vad. Tills slut är det gallblåsan som påverkar i hög grad. Den styr ju både bukspott och lever och varför då inte tarmarna också? Värt att prova då det är en enkel operation och alla organ har ju med varandra att göra. Min tanke är att om det är inflammation i gallblåsan (som inte syns på röntgen) så kan väl hela magen drabbas?

Jag gillar kommentarer så skriv gärna en sådan. :-D

