Minisemlor och min j-la galla

Helgen snart över och ett gallanfall antågande. Mina tabletter är slut men som tur var så hade min far samma smärtstillande (inte Spasmofen) som jag hade ända till igår då jag tog den sista. Så snart går nog smärtan över.

Annars har helgen varit ganska lugn. Lite matinhandling, städning och tvätt. Som vanligt med andra ord.

I fredags när jag kom hem så talade min make om för mig att han inte kunde köra mig till Ersta den 19:e. Jag ska ju dit på ultraljud på gallan då. Nähä, och varför inte det då? undrade jag. Därför att han ska byta ut höften nu på torsdag och antagligen kommer att ligga på sjukhuset den 19:e. Han har fått en återbudstid så nu blir det jag som får köra honom till sjukan istället. Skönt att det gick så snabbt.

Förra helgen så bakade dottern små, små släta bullar. I dag gjorde jag minisemlor av några av bullarna. Några gjordes som normala semlor med mandelguck och vispad grädde. Resten hade jag bara vispad vaniljvisp i. Försökte vispa den så att jag kunde spritsa den som grädde. Gick inte, den flöt bara ut. Vaniljvispen innehåller bara 8,5% fett istället för som grädde 40%. Trodde jag skulle klara gallan med det. Men det är flera timmar sedan jag åt semlan så det är väl något annat som triggat igång den just nu.

Till slut en bild på minisemlorna De är väl en 6 – 7 cm i diameter.

130210-1

One thought on “Minisemlor och min j-la galla

  1. Anki

    Men duuu, vilka läckra semlor! Har inte vågat äta någon än och tror jag hoppar över det. Inte värt det som kommer efteråt. När jag hade som värst i gallan så tålde jag inte det minsta fett så det var nog det som utlöste ditt anfall ändå. Har man fel på gallan blir det bara sämre ju längre tiden går och till slut tål man inget alls. Hoppas nu det fixar sig efter ultraljudet så du får bort den. Ni blir sjuka både du och ”gubben” ett tag nu så det är tur du har dottern 🙂
    Lev och må!

Jag gillar kommentarer så skriv gärna en sådan. :-D

