Nät-etikett

Nu är jag upprörd. Det har jag i och för sig varit hela veckan på det här men jag ville se Uppdrag Granskning själv och inte bara läsa om det innan jag skrev någonting om det. Nu när jag sett programmet så är jag ännu mer upprörd.

Okej, man vet att sånt förekommer men det blev så mycket mer uppenbart i och med programmet.

Vad är det med dessa små patatiska individer som skriver och hotar andramed än det ena, än det andra? Vad har de innanför pannbenet? Inte mycket verkar det som. Någon har sagt; tala i vredesmod och du kommer att hålla det bästa tal du någonsin ångrat. Det där med bästa stämmer inte men om man skriver när man är arg och inte tar de där extra andetagen innan man skriver och publicerar det skrivna så kommer man att ångra sig. I programmet visade det sig ju att de som reportrarna lyckades få tag på och konfrontera, ja, de menade ju inte det de skrev på det sättet. Och de skulle ju aldrig säga samma sak face to face.

Alla dessa näthatare borde bli konfronterade med sina egna ord av den de har näthatat. De är inte så stora i orden då. Och sedan har vi det här med hur polisen och åklagarna hanterar saken; tar emot anmälan och lägger ned utan att ens undersöka saken. Det är vårt rättsväsende, det. Japp, slösa mycket resurser på FRA och fildelare för det vill de stora bolagen, det går bra. (pengar iblandade) Men att greppa det här problemet går tydligen inte, för det rör ju bara människor och framför allt tjejer. Hmmm, undrar varför förtroendet för polisen och rättsväsendet är så lågt?! (retorisk fråga)

Men, mina vänner, det finns en hur enkel lösning som helst på detta: OM DU INTE KAN SÄGA SAKEN ÖGA MOT ÖGA SÅ SKRIV DET INTE!

Blir du upprörd, arg, ilsken, förbannad på något som någon skrivit på nätet så ta minst tio djupa andetag innan du skriver. Läs sedan igenom det du skrivit INNAN du trycker på publicera/lägg ut, fundera på om du hade kunnat titta den här människan i ögonen och säga det du just skrivit IRL. Om inte – radera och/eller formulera om dig. Hur hade du reagerat om någon skrivit så till dig?

Några enkla saker att tänka på när man är ute på nätet.

Har själv läst igenom detta inlägg några gånger och lagt till och dragit ifrån INNAN jag publicerade det.

2 thoughts on “Nät-etikett

  1. Catarina

    Men sedan så finns det dem som hatar på riktigt, bara att det går via internet. Och det finns impulsiva idioter också. Dessutom är det inte helt rätt att säga ”IRL” om utanför datorn, för vare sig vi vill det eller inte så är internet idag ”IRL” och det är precis lika allvarligt som utanför datorn. Det minskar ju ner det som händer på internet till en låtsasvärld och då blir det till låtsashot. ”Afk” är ett bättre uttryck som betyder away from keyboard. :))

  2. Anki

    Jag har haft några vänner som har varit utsatt för detta och inte blivit tagna på allvar av rättsväsendet men det är ju inget ovanligt. Skrämmande att människor inte kan bete sig, varken irl. eller på nätet. Såna är nog likadana i alla situationer utom några få då som kanske bara missuppfattar det skrivna ordet. Lustigt att man ens orkar ”hata och hota” på nätet??? Vad ger det? Man får ju ingen feedback utan gör bara folk ledsna och rädda…men det är väl det som är meningen. Såg programmet och var upprörd hela tiden även om jag sett och hört ganska mycket om det innan också. Människan blir allt grymmare har jag fått erfara eller så har man inte märkt det förr…

Jag gillar kommentarer så skriv gärna en sådan. :-D

