Biverkningar

Jag har ju problem med mitt tarmsystem. Min läkare verkar ha problem med att bestämma sig för om jag har Crohns sjukdom eller Ulcerös kolit. Jag tror inte på någon utav dem eftersom mina symptom inte stämmer med det jag har läst om dem. Men ändå. Jag har fått en medicin som heter Mezavant som ska vara mot någon av dem. Nu har jag ätit den i över två veckor.

Mina symptom är ju att jag får ont, ibland kramper och sväller upp så jag ser gravid ut. Nedan följer ett utdrag från www.fass.se om vilka biverkningar min medicin har.

Vanliga biverkningar, inträffar hos färre än 3 av 100 patienter (<3 %), är huvudvärk, blodtrycksförändringar, flatulens (väderspänningar), illamående, uppsvälld eller smärtande mage, diarré, matsmältningsbesvär, kräkningar, avvikande leverfunktionsvärden, klåda, utslag, ont i muskler och leder, ont i ryggen, svaghet och feber.

Jag vet att jag har blivit mycket mer gasig i magen sen jag började äta tabletterna. En jäkla massa ont har jag också haft.

HUR vet jag om medicinen hjälper eftersom biverkningarna är samma som det den ska bota????

2 thoughts on “Biverkningar

  1. Bibbi Inläggets författare

    Jag ska prova en månad. Blir jag inte bättre så lägger jag av med den. Det är inte kul att behöva käka Alvedon som godis och ibland även starkare saker p.g.a. medicinen.

  2. Anki

    Exakt!!! Jag blir bara förbannad när dom ger en medicin och inte är säkra på vad man har för fel. Dessutom mediciner som kan förvärra eländet. Min läkare föreslog den här Mezavant till mig då han hade ”en misstanke” om att det kunde vara Ulcerös kolit men jag avböjde sedan jag hade läst biverkningarna. Dessutom vill jag ha en säker diagnos innan jag behandlas. Punkt!

Jag gillar kommentarer så skriv gärna en sådan. :-D

