December in London

London, baby. Jag gillar London. Jag har varit där förr och jag kommer åka dit igen men INTE i december. December i London är hysteriskt. Men jag ville se julskyltningen och julbelysningen som alla snackat om. De som har varit där i december alltså. Men nu har jag sett det och det räcker. Inte nog med att det lär bo runt 8 miljoner människor där, nu kändes som det var lika många som hade åkt dit för att julshoppa. Väldigt många av dem var svenskar.

Vi (dottern kom upp från Canterbury och bodde med oss) bodde fint på Lancaster Hotel  fem minuters promenad från Paddington Station. Rummet låg på trettonde våningen så utsikten mot city och Hyde Park var helt okej. Lite då och då satte vi oss i loungen och tog en drink eller cappuccino. Så himla mysigt med alla juldekorationer och brasa i öppen spis.

131209-1

Julbelysningen längs Regent Street var fin.

131209-2

Jag hade hört mycket om den fantastiska granen på Trafalgar Square. Måste säga att jag blev grymt besviken. Vår Stenbecks-gran på kajen vid Gamla Stan i Stockholm är mycket mer imponerande.

131209-3

På Trafalgar har de en fontän som var ljussatt lite coolt. Stod där och fotade ett tag så jag fick med alla färger. Efter det gick vi in på National Gallery och värmde oss med lite kultur, d.v.s. tavlor av berömda konstnärer som varit döda i flera hundra år.

131209-4

Vyn från hotellrummet mot city efter mörkrets inbrott kunde man också stå ut med.

131209-5

Jag åkte till London för att se julskyltningen/belysningen, köpa nya jeans på Levis och handla på Victorias Secrets. Julskyltningen var alltså helt okej. Levisbutiken var dock en stor besvikelse. Det får bli New York för inhandling av jeans eller byte av märke. Victorias Secrets gick jag in i och sen gick jag ut. Varenda kvinna/fruntimmer/tjej som befann sig i London hade visst bestämt sig för att gå dit samtidigt som jag. Då jag var ganska irriterad så jag korsade gatan och gick in på en annan, mycket trevligare, butik och köpte mig en halsduk som jag suttit och suktat efter när jag surfat runt på nätet. Den är ljuvligt mjuk och gosig att vira runt halsen nu när kylan har börjat härja.

VS1332_171A100

Dottern ville se en musikal och jag lyckades fixa tre biljetter till The Phantom of the Opera fyra timmar innan start. Den är fortfarande bra. Det var fjärde gången jag såg Fantomen. Två gånger här i Sverige och en gång tidigare i London men senast för drygt arton år sedan.

Soluppgången lyckades jag fånga på bild också. Mest eftersom jag var av nöden tvungen att gå upp och såg en glimt genom mörkläggningsgardinerna att den var på gång. Jag gjorde vad jag var tvungen till sen satte jag på mig glasögonen och greppade kameran, tog några bilder och gick tillbaka till den varma och gosiga sängen.

131209-6

På söndag förmiddag, innan vi skulle åka hem, gick vi ner till Kensington Gardens i Hyde Park och njöt av den strålande solen. Okej, det var skitjobbigt med solen eftersom jag hade glömt solglasögonen hemma, men det var varmt och skönt i alla fall. Till skillnad från när vi kom hem till 8 minusgrader och snö. Funderade allvarligt att ragga reda på en biljett söderut direkt på Arlanda när vi kom hem.

131209-7

I parken fanns det skyltar om att man inte skulle mata ekorrarna och vi förstod inte varför för det syntes ju inte en enda. Först. Helt plötsligt så kom det en och nosade på dotterns sko. Det verkar inte som om folk bryr sig om förbudet mot att mata dem för sen det kom en massa ekorrar och tiggde mat.

131209-8

När vi stod där och tittade och fotade ekorrarna så säger dottern att det sitter en grön fågel trädet strax ovanför mig.

131209-9

Japp, det satt en papegoja i trädet en knapp meter i från mig. Då kommer en kvinna med sina barn som också upptäckt papegojan. Hon berättade att det för ett par år sedan var några papegojor som rymt och de har lyckats överleva och föröka sig så nu fanns det tydligen en liten koloni med papegojor i Hyde Park. Kvinnan var svenska, sa jag det?!

Till slut måste jag ju visa granen i hotellfoajén som var betydligt mer imponerande än den på Trafalgar Square.

131209-10

Jag gillar kommentarer så skriv gärna en sådan. :-D

