Vårt eller deras problem

Det skrivs ju en hel del om dessa rumänska migranter just nu. Till att börja med så känns det inte som om de är migranter. I min värld är migranter människor som flyttar till ett annat land. Dessa människor kommer hit ett tag och tigger ihop pengar så de kan försörja sina familjer hemma i Rumänien. Jag tror inte att de har någon avsikt att flytta hit.

Det protesteras mot att de inte får bygga sina skjul på kommunal mark. Visst, det är jäkligt synd om dem. De är fattiga och de behandlas som skit i sitt hemland. Men jag är lite kluven till om det verkligen är vårt problem. Humanismen slåss med tankarna på att vi inte ens kan se till att vi tar hand om dem som redan bor i Sverige. Jag tycker att det här är ett problem för den rumänska staten, inte den svenska.  Det är ju inte direkt så att de kommer hit, skaffar lägenhet eller hus och jobb vilket var tanken med den här fria rörligheten inom EU. Om de nu flyr från fattigdomen i sitt hemland så får de väl söka asyl som andra flyktingar. Då får de åtminstone bo någonstans och bli inslussade i samhället, i bästa fall.

Och sen det här med att de bara ockuperar en bit mark och börjar bygga risiga skjul att bo i. Sanitet och hygien är ju inte det första man kommer att tänka på när man ser ”bosättningarna”. Det är ju knappast människovärdigt att bo på det sättet heller. Men om vi ska tillåta att de kommer och bosätter sig var som helst så tycker jag nog att vi som bor här av födsel och gammal vana också kan ta oss en bit mark och bygga oss ett hus.

Jag kollade på nyheterna förut och de snackade med folket som hade kommit till det senaste lägret som skulle utrymmas och rivas. De tyckte synd om rumänerna och att de måste få bo någonstans. Inte ett ljud om att det inte ens är människovärdigt att bo på det sättet. (Nej, i det här resonemanget bryr jag mig inte om att flera miljoner människor runt om i världen bor på det sättet. Nu snackar vi om det som händer i Sverige idag. Orättvisorna i världen tar vi i hundra andra inlägg för där finns det hur mycket som helst att skriva om.) Men om dessa rumäner skulle slå sig ner i närheten av där dessa protesterande människor bor så skulle det inte vara lika ömma känslor. Inte på min bakgård och så vidare.

Jag tror att det här problemet bottnar i Rumäniens syn på dessa människor. Jag vet inte om det hänger i hop med att de flesta är romer eller om det beror på något annat. Men jag anser att det är det rumänska samhållets uppgift att ta hand om sina egna. Det är ju faktiskt pinsamt för den rumänska regeringen att deras medborgare inte kan försörja sig eller få hjälp i sitt eget land utan känner sig tvingade att åka till Sverige och tigga. Hur har de råd att åka till Sverige förresten?

One thought on “Vårt eller deras problem

Jag gillar kommentarer så skriv gärna en sådan. :-D

