Rapport från Norrlandsskogen

Vad gör man om man sitter på landet och det är 11 grader och regn ute? En sak är det gör just nu; ett blogginlägg, en rapport från Norrlandsskogarna.

Kom upp hit i torsdags och då var det soligt och runt 20 grader. Då var det trevligt att komma till landet. I och för sig var ett jäkla liv nere hos grannarna. Vet inte om det var någon av deras ungar som har fått en båge som han (det var en han som körde) varvade som tusan. För några år sedan höll min kära brorson på så där och det lät inte bättre då.

Efter inpackning av allt vi hade med oss klippte maken gräset och jag började med dammsugning och avinsektifiering av alla döda insekter som av någon underliga anledning envisas med att ta sig in i huset och dö. Allt frid och dröjd den dagen.

Vaknade i går morse till 10 grader och duggregn. Inte fullt så kul. Bara att ta på sig fårskinnstofflorna och fleece för att inte frysa alltför mycket. Jag fortsatte min dammsugning av huset och maken krattade ihop gårdagens klipp. Eftermiddagen bjöd på ännu mer regn så jag roade mig med att rita och läsa. I dag är det ungefär samma väder som i går och då åker man till en handelsträdgård och köper jord och lite blommor, Tittade in på Fjällrävens Outlet också. Den ligger på vägen till handelsträdgården. Vet inte hur det gick till men jag hade en kasse med en sommarjacka i handen när jag gick därifrån. Så det kan gå.

Vad gäller naturupplevelser började det redan på vägen hit när jag såg en stor älg springa omkring på ett hygge vi passerade. Här uppe är det mest fåglar som för ett himlaliv utomhus. De jag har kunnat urskilja på bara ljudet är tranor, korp, uggla, gök, talgoxe, koltrast, tjäder och ogräset bland fåglar – björktrastar till förbannelse. Björktrastar sjunger inte, de kraxar värre än skator.

Kameran är naturligtvis med och några bilder har det blivit. Som sagt, det var sol när vi kom. Herr och fru Svartvit Flugsnappare håller på att inreda holken. Björktrast med munnen full. Och sista bilden tror jag är något slags trädkrypare. Den springer upp och ner för en stor tall på tomten i alla fall. Men den satt så fint på staketet ett par sekunder så jag fick en bild.

Och ja, jag har fortfarande ont. Tackar som frågar. Håller det under kontroll och väntar på skanningen fortfarande.

140531-1 140531-2 140531-3 140531-4 140531-5 140531-6

2 thoughts on “Rapport från Norrlandsskogen

  1. bibbipson

    Vackra bilder! Och vilken helmysig stuga ni har! Låter härligt trots insekter och kyla, hoppas det blev lite varmare senare. Misstänker att det inte är så långt från där jag bor eftersom vi också tidigare fick ganska kallt och regn. 🙂

Jag gillar kommentarer så skriv gärna en sådan. :-D

