Till slut kom sommaren till mig också

De senaste tre dagarna har varit helt underbara med en massa sol och värme. Jag hoppas att solen och värmen tänker stanna. På jobbet så har de flesta gått på semester nu men jag och några få kör ett tag till. Känns faktiskt bra med den saken. Känns inte alls lika stressande som tidigare somrar strax innan semestern då man ska stämma av och fixa lönerna innan man kan dra till landet.

I går eftermiddag tog maken och jag enpromenad i värmen. Jag hade som vanligt kameran med mig. Men, jag vet inte om det var värmen som störde, jag såg knappt ett vilt djur. Inga hjortar eller rådjur. Misstänker att de höll sig djupare inne i skogen där det var lite svalare.

Första bilden på humlan är från gräs/klövermattan vi har på tomten. De två följande är från gårdagens promenad och den tredje från dagens födelsedagsfika.

140607-1
140607-2
140706-3
140706-4

19 thoughts on “Till slut kom sommaren till mig också

  1. Bibbi Inläggets författare

    Konsistensen var som ett mycket kraftigt, 1-1,5 cm tjockt, havreflarn med stora bitar men lite luftigare tack vare de större bitarna. Om man kletar ihop något sådant och bakar det några minuter så kan jag tänka mig att det blir bra. Och sen blanda Philadelphia, ägg m.m. och lime (i st.f. citron) så kan vi nog komma ganska nära. Jag drar till landet snart och där uppe har jag en ugn som funkar så jag kanske gör ett försök där. Återkommer om jag lyckas. Återkommer antagligen om jag misslyckas också. 😉

  2. Bibbi Inläggets författare

    Frasknaprig skulle jag säga. Havregryn, dinkel, strösocker, sirap och något mer som jag inte kan sätta fingret på.
    Toppingen var inte gele för den rann av så det måste bara vara en tjock smaksatt sockerlag/sirap med karamellfärg.

  3. Granntanten

    Då är det philadelphiaost i. *tänker högt* Men hur man får en sån botten att bli så tjock och ändå frasig, det vete sjutton.

  4. Granntanten

    Tjena Malena, de kunde ta betalt! *satte i halsen*

    Svårt att återskapa när man inte smakat den, men nåt som liknar borde inte vara helt omöjligt att skapa. Var det verkligen cheesecakesmak på den? Det ser mer ut som mousse.

  5. Bibbi Inläggets författare

    Både och. Ganska kletig men knaprig. Skitgod.
    Jag gick in på Gateaus hemsida och läste att det tydligen är dinkel också i botten.
    http://www.gateau.se/konditoriet/ om du klickar på länken och scrollar ner så heter den Lime cheesecake light.
    Skulle ju vara kul (och billigare) att kunna göra den själv.

  6. Bibbi Inläggets författare

    Botten smakade och såg ut som smeten man gör havreflarn av. Sen var det lime istället för citron i och ovanpå någon sockerlag/geleaktigt med grön färg och limesmak. Om du försöker dig på den och får till den så skicka receptet.

  7. Bibbi Inläggets författare

    Eftersom min ugn inte fungerar att baka i (termostaten har pajat och jag väntar på att få en ny spis) så är tårtan köpt på Gateau. Men när jag fått en ny spis ska jag försöka rekonstruera den cheese caken för den var supergod. Återkommer om jag lyckas.

  8. bibbipson

    Härliga bilder, speciellt humlan! Och gofika, blev väldans sugen på nåt gott! Även vi här har fått sommarvärme sen två dagar tillbaka, härligt! 🙂

  9. Anki

    Som vanligt vackra bilder men du frestar mig med sista bilden 🙂 Hoppas du haft en fin dag!

Jag gillar kommentarer så skriv gärna en sådan. :-D

