Det är lite varmt just nu

Okej, sommaren kom med besked. Senaste dagarna har solen skinit från en, i princip, molnfri himmel. Luften har stått still. Jag roar mig ju med att arbeta den här veckan också. Inte så kul. Han som äger huset vi hyr kontoret i, har inte hört talas om att man kan sätta in maskiner som kyler luften på sommaren och värmer på vintern. Huset är av plåt med svart plåttak. Ventilationssystemet hämtar luften som sprutar in just vid detta svarta plåttak plus att det inte finns mycket isolering mellan plåttaket och vårt innertak. Innetemperaturen har börjat på 26 grader på morgonen och snabbt stigit till runt 29 grader av stillastående och dallrande luft. Inte helt lätt att övertyga hjärnan att fungera ordentligt då. Vi har haft alla fönster på vid gavel, två golvfläktar samt en liten egen kylanläggning gående hela tiden. Annars hade nog temperaturen legat upp mot 35 istället.

Jag har inget, rent principiellt, mot värmen om jag hade fått sitta under ett parasoll med något kallt att dricka och en pool/sjö/hav att hoppa i ibland inom badhåll. Men att sitta på vårt kontor är ingen höjdare. Men det är bara två dagar kvar innan jag avgår för semester.

Trots den tryckande värmen så tog jag med kameran på en svettig promenad i går kväll. Först gick jag till en liten sjö där jag trodde att näckrosorna skulle ha slagit ut betydligt mer men det var mest en massa knoppar i halva sjön.

140709-1 Efter det gick jag ner till sjön (egentligen havet) för att kolla om det var några roliga fåglar att plåta. Såg flera gräsänder med blått huvud. Vet inte om det fortfarande kallas gräsand när de har blått huvud eller om de kallas något annat. Men de hade en väldigt vacker blå färg.140709-2Här nedan ses något slags fågel som jag lyckades fånga precis när den dök.140709-3 På bryggan jag stod på så höll en massa små, söta gråsparvar på att tigga mat. Fast en av dem höll på att leka med en vit fjäder. Tog en massa bilder på den och det här är en av dem. Fast det ser ni ju så det var ju ett helt onödigt påpekande. 140709-4

3 thoughts on “Det är lite varmt just nu

  1. bibbipson

    Så otroligt fina bilder, sån skärpa du har på de bilderna. Och fågeln med dunet är ju för himla söt! Hoppas du har en skön semester nu. 🙂

  2. Anki

    Lika vackra bilder som alltid men den andra närbilden var helt fantastisk! Love it! Nu har jag enorma magplågor så det blir en häftig natt med det och värmen. Suck!

Jag gillar kommentarer så skriv gärna en sådan. :-D

