Ibland däckar man

vwfälg

I måndags när maken skulle ta bilen så upptäckte han att sommardäcken till båda våra bilar var stulna. Inga tecken på inbrott i garagelängan men det visade sig väldigt fort att vår nya granne inte hade låst sin garageport. Vi har en garagelänga med fyra bilar och det hjälper ju inte att tre av oss låser när den fjärde inte gör det. Vid ett samtal med den närmaste garagegrannen så visste han om att de nyas port var olåst och anledningen till att han inte sagt till dem var att de inte synts till sedan de flyttade in.

Det lustiga var att de bara hade snott våra däck och inte grannarna på sidorna. Kan bero på att vi har hyfsat nya bilar och dyra däck. Hur dyra fick jag reda på i dag när jag fick svar från VW på vad fyra nya däck med samma fälg skulle kosta. Över 30 000:- för fyra nya sommarfötter till bilen!!!! Jag hoppas verkligen att försäkringen täcker det mesta av det.

Det blir väldigt mycket pappersarbete när man råkar ut för sånt här. Först ska det ju polisanmälas, inte för att de kommer att göra något för att hitta dem utan för att försäkringsbolaget kräver det. Sen ska man hålla på att ta reda på vad man egentligen hade för däck och fälgar och vad de kostar. Hur många vet vad de har för dimension på sina bildäck? Jag hade inte en susning så jag fick googla på det. Det jag visste var att däcken var nya när jag jag köpte bilen för 1,5 år sedan. Bilden ovan är inte på min bil men fälgarna är samma som jag hade.

Nu väntar jag på pappren från polisen som jag ska skicka över till försäkringsbolaget.

Jo, maken lyckades träffa vår nya granne i dag. För första gången sen de flyttade in så nu har vi hans namn, personnummer, försäkringsbolag och försäkringsnummer och de uppgifterna ska jag ge till mitt försäkringsbolag så får de kräva självrisk m.m. från hans försäkringsbolag.

En sak är säker, vi kommer inte att förvara däck i garaget i fortsättningen.

 

Jag gillar kommentarer så skriv gärna en sådan. :-D

