Underbara Rom – del 1

Så har jag, äntligen, varit tillbaka i Rom. Maken och jag befann oss i denna underbara stad hela förra veckan.

Rom är en speciell stad. Det är ett gytter av gator och gränder blandat med massor statyer, fontäner och mycket gamla ruiner från romartiden. Colosseum och Forum Romanum är väl de mest kända men man hittar utgrävningar överallt. Hela stan skulle kunna kännas som ett museum om det inte vore för att det bor en himlans massa folk där och de flesta kör antingen en liten bil eller vespa. Till skillnad från Venedig så känns Rom som en levande stad.

Att korsa en gata kan vara ett litet äventyr där du, om du inte är uppmärksam, sätter livet på spel. Ljusreglerade övergångsställen är att rekommendera. Det här med filmarkeringar och hastighetsbegränsningar verkar vara en ljum rekommendation för ingen bryr sig om dem, inte ens polisen eller carabinierisarna. Ha gärna den vita streckade linjen på vägen mitt under bilen och gasa för fullt fram till rödljuset där du tvärnitar. Parkera gör man där det råkar finnas plats, om det sen råkar vara en trottoar, ett övergångsställe eller i en korsning är inte så noga. Nästan varenda bil jag såg hade skrapmärken, bucklor eller andra skador. Undrar varför? 😉 Men man vänjer sig vid deras sätt att köra och parkera och det är bara att acceptera det konstanta bruset av trafiken.

Bra restauranger är det inte ont om heller. De finns, i princip, i varje kvarter. Fikaställen där man kan få en mycket god cappuccino är det också gott om. Och sen har vi ju den italienska glassen. I mitt tycke finns det inte någon godare glass och som tur är så finns det små gelaterior lite här och var också. Detta tillsammans med att det finns så mycket att se och att stan är promenadvänlig så är det den perfekta stan att besöka.

Jag tog nästan 300 bilder men jag tänker inte plåga er med alla. Dock tänker jag lägga upp en hel massa och här nedan får ni den första omgången bilder.

Först en balkong som jag inte skulle tacka nej till att ha.

160509-1
Ponte Umberto I – en av alla vackra broar över Tibern.160509-2
En av alla fina gator.160509-3
Pantheon fick ett besök också.160509-4
Det finns så mycket vackra blommor överallt som den här Bougainvillean.160509-5
Vi hittade en liten fin park.160509-6
Piazza Navona med sina fontäner. Den närmaste höll de på att rengöra vid fototillfället.160509-7
Sådana här vattenhål finns lite här och var. Vattnet är kallt och gott, bara att fylla vattenflaskan.160509-8
En av alla utgrävningar med vallmo som utsmyckning.160509-9
Fortsättning följer.

2 thoughts on “Underbara Rom – del 1

  1. zenzajannen

    Nu har jag sett del 1,2,3 fast bakifrån 🙂 Som du vet njuter jag, du får med en ”storhet” i bilder, liv och brus och stillsamt lugn. Gatubilder är jag fascinerad av, folk, minnen från förr…. Fontänen Trevi 🙂 – hemskt mycket folk 😀 Tack, jag hade gärna sett mer, men toppen 😉 J.

Jag gillar kommentarer så skriv gärna en sådan. :-D

