Årets semester

Semestern är slut för det här året och jag har jobbat i två dagar och det börjar redan kännas som om man inte ens haft semester.

Normalt brukar jag ha flera hundra bilder med mig hem från semestern men i år har jag knappt tagit i kameran men några har det blivit. Årets projekt på landet var att fixa till ett gästrum i det som byggdes som bagarstuga för några hundra år sedan. Bakugnen, liksom båda murstockarna i huset, var byggd av tegel gjort av blålera enligt devisen man tager vad man haver. I mitten av förra seklet rasade delar av den då taket läckte och nu rev vi det kvarvarande som var löst. Det skulle bli ett förråd där.

Först en humla som vilade på verandaräcket.
160816-1Bonden som ägde huset på den tiden stöttade upp några ton blålera på det här sättet. Kändes inte säkert att gå under direkt.160816-2I år fixade maken en säkrare stöttning så vi kunde bygga ett förråd under.
160816-3Den gamla kalkfärgen i taket tvättade bort och sen lackades det. Under torktiden hade vi fönstren öppna och då fick vi besök av en fjäril.
160816-4Med otrevligt jämna mellanrum såg himlen ut så här och släppte ifrån sig både vatten och blixt o dunder. Som tur var så var det soligt och varmt där emellan.
160816-5Till slut blev det så här med förrådet och en garderob närmast.160816-6Och åt andra hållet. Ignorera dynorna på sängen. De ligger i förrådet nu.160816-7Natten mellan torsdag och fredag förra veckan så ägnade sig sonen och jag oss åt stjärnskådning. Eller ska man säga stjärnfallsskådning? Vi stod ute i en och en halv timme i sex grader. Okej, sonen satt ner större delen av tiden och jag stod upp och frös. Jag riggade kameran och körde en massa bilder men lyckades naturligtvis inte att fånga något på bild. Däremot så såg vi flera stycken. Riktigt coolt att få se. Synd bara att inte något hade vänligheten att visa sig när slutaren var öppen. Jag fick trots allt några fina bilder på stjärnhimlen.160816-8Den här krabaten brukade flyga omkring runt huset. Ibland vilade den så jag hann fokusera. 160816-9Till slut en bild från det enda besöket nere vid sjön, sista dagen innan hemfärd.160816-10

One thought on “Årets semester

  1. bibbipson

    Så många fina bilder på humla, fjäril, trollslända och den fina stugan eran. Ser jättemysigt ut!
    Eh, skulle inte heller vilja gå under där. Tur din karl fixade till det.🙂

Jag gillar kommentarer så skriv gärna en sådan. :-D

